Ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid draagt bij aan het beter benutten van de ervaringskennis van cliënten. Hoe kunnen zorg- en hulpverleningsorganisaties ervaringsdeskundigheid en herstelondersteuning met succes inzetten? Dat kost tijd en vereist helderheid over rollen, taken en verantwoordelijkheden, zonder daarbij de eigenheid van ervaringsdeskundigen uit het oog te verliezen.

In dit themadossier lees je meer over hoe samen te werken met ervaringsdeskundigen, wat dit oplevert en wat daarin werkt. De partners waarmee de Werkplaatsen binnen dit thema samenwerken zijn Movisie, Trimbos instituut, NJi, VNG, Vilans, Divosa en NCJ. 

Nieuws en agenda

Agenda
24 april 2025 Wat ouderen ons kunnen leren: de kracht van ervaringskennis

In de Werkplaatsen Sociaal Domein wordt er mét ouderen gewerkt aan ouderenprojecten. Wat is de

Lees verder over Wat ouderen ons kunnen leren: de kracht van ervaringskennis
Een senior stel zit aan een tafel en drinkt koffie
Nieuws 03 maart 2025

‘Jongerenwerk en de kracht van ervaringskennis’  dat is het thema van de nieuwste podcast in

Lees verder over Nieuwe podcast in serie Social Work Future Proof 
afbeelding die podcastreeks aankondigt
Nieuws 25 september 2024

Voor een kind met een extra ondersteuningsbehoefte is het belangrijk dat ouders en school goed

Lees verder over Ervaringsdeskundige ouders in het onderwijs: een nieuw fenomeen
Klaslokaal
Nieuws 16 juli 2024

Het belang van ervaringskennis voor beleid, interventies en onderzoek wordt steeds breder erkend: gelukkig maar

Lees verder over Wat in kluwen geweten wordt
Mensen aan een tafel
Nieuws 09 februari 2022

Op 17 maart 2022 vindt online de Landelijke Werkplaats 2022 plaats. Waar onderwijs, sociaal professionals

Lees verder over Toby Witte: 'Bestaanszekerheid is actueler en urgenter dan ooit'
Illustratie van armoede en ongelijkheid
Nieuws 09 december 2021

In het werkveld wordt reeds volop gewerkt met ervaringsdeskundigen. Om toekomstige sociaal professionals hierop voor

Lees verder over ‘Denken vanuit drie bronnen van kennis komt het vak ten goede’
drie handen met drie puzzelstukjes die in elkaar passen