Voors en tegens van lerende praktijken
Lerende praktijken schieten als paddenstoelen uit de grond. De werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal domein is blij met de opkomst, maar heeft ook kritische kanttekeningen. Zij ziet steeds vaker dat het vormen van een lerende praktijk een lege huls is.
Overal in het land, in alle sectoren, worden op dit moment lerende praktijken opgericht onder verschillende namen, waaronder leergemeenschappen, learning communities, professionele leer-werkplaatsen, leerateliers, urban living labs, field labs. Ze beogen allemaal relevante oplossingen voor complexe praktijkvraagstukken te ontwikkelen, mét de mensen die ertoe doen. Centraal staan waarden als inclusie van verschillende perspectieven, gelijkwaardigheid en participatie van alle betrokkenen, inclusief (kwetsbare) bewoners en ervaringsdeskundigen (Jansen, Van der Pas & Tilma 2020).
Vanuit de werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal Domein (WSD) juichen we deze enorme expansie van leergemeenschappen toe, want we geloven dat je complexe praktijken verder kunt ontwikkelen door gezamenlijk met diverse deelnemers al lerend aan een vraagstuk te werken. Maar we willen er ook kanttekeningen bij plaatsen.