Foto

Doorbreken van intergenerationele problematiek: actieleerproces van start in Breda

In 2022 is in de Gemeente Breda, onder regie van het Programma Preventie Jeugd, een netwerk van maatschappelijke organisaties begonnen aan een actieleerproces.

Het uiteindelijke doel van het meerjarige programma van twintig jaar (!) is het doorbreken van intergenerationele problematiek. Uitgangspunt van het programma is dat veranderingen voor en door jongeren gebeuren. Dat gebeurt door een aaneenschakeling van heel veel kleine projecten en activiteiten binnen de bestaande organisaties, die gaandeweg tot verandering leiden door actieleren: samen onderzoekend leren hoe het beter kan. Het gaat om grote, in elkaar grijpende thema’s zoals criminaliteit, trauma, verslaving, armoede. Deze factoren kunnen op allerlei manier met elkaar verweven zijn en daarom spreken we van ‘wicked problems’. Uit eerder onderzoek is gebleken dat er een wijkgerichte aanpak nodig is. Het is zaak om kinderen alle kansen te geven om gezond op te groeien en hen perspectief te bieden. Daar hebben zij zelf in de eerste plaats goede ideeën over. Maar ook hun ouders en professionals zijn betrokken. Vanuit drie bronnen komt een beweging op gang: wat de betrokkenen zelf zeggen, wat de literatuur ons leert en wat uit data blijkt.

Het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving heeft de samenwerking gezocht via de mogelijkheden van de Werkplaats Sociaal Domein. De programmaleider van het preventieprogramma is extern kenniskringlid van het lectoraat. Dit biedt vele mogelijkheden.

Allereerst biedt Christa Nieuwboer, de lector, coaching op het gebied van het actieleerproces: welke stappen kan het netwerk zetten? Hoe borgen we samen de voortgang? Hoe zorgen we ervoor dat de participatie van alle betrokkenen goed plaatsvindt? Hoe leggen we de puzzel van alle losse activiteiten zodat we daar de meeste informatie en duiding uit halen?

Daarnaast zoeken we steeds naar mogelijkheden om het onderwijs bij dit proces te betrekken. Hier volgen drie voorbeelden.

  • Docent-onderzoekers en studenten van de hogeschool gaan via hun stages, op scholen en op straat in gesprek met ouders over de vraag welke opvoedvragen zij hebben en waar zij informatie, advies of ondersteuning vinden. Dit leidt tot een advies over passende offline en online steun en de wensen die diverse ouders daarin hebben aan de organisaties in Breda die opvoedsteun verzorgen.
  • In alle maatschappelijke organisaties vinden elke dag contacten met jongeren plaats. Deze kunnen benut worden om op allerlei leefgebieden zoals leefstijl en mentale gezondheid input te vragen. Zo halen we bij veel kleine activiteiten informatie op: data die studenten van de minor AI translator kunnen gebruiken om een voorspellend model voor bijv. jeugdhulp te maken: welke factoren hebben invloed op het gebruik van jeugdhulp? Kunnen de maatschappelijke partners eerder ingrijpen op die factoren? Of zijn er nieuwe, andere interventies nodig?
  • Om te zorgen dat de jeugd en ouders ook gebruik kunnen maken van helpende technologie, die rechtvaardig en inclusief wordt ingezet, doet Breda mee aan het internationale CommuniCity-project. Vanuit dit project kunnen initiatieven een aanmoedigingsbudget krijgen om op participatieve wijze sociale technologie te ontwikkelen of toe te passen.

Zo biedt de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Avans het fundament om allerlei verbindingen aan te gaan in dit urgente preventieprogramma.