aantekeningen maken

Leren van de leergemeenschap

Een onderzoek naar de leergemeenschappen bij de Academie voor Sociale Studies in ‘s-Hertogenbosch

In het schooljaar 2017-2018 is de Academie voor Sociale Studies in 's-Hertogenbosch (ASH) gestart met het werken en leren in leergemeenschappen. De leergemeenschappen zijn een voorbeeld van co-creatief werken en implementeren waarbij studenten en docenten intensief kennismaken met de hedendaagse praktijk, meedenken over én mee ontwikkelen aan die praktijk (subsidieaanvraag WSD, 2016). Een leergemeenschap bestaat uit zowel eerste- als tweedejaars studenten, die in de praktijk samen met professionals en docenten aan sociale kwesties werken (Studiehandleiding Leergemeenschap ASH, 2017). Samen leren van, door en met elkaar is een belangrijk uitgangspunt van de leergemeenschap waarbij de leden een gelijkwaardige relatie hebben. Ieder lid heeft een specifieke rol en de kunst is om die verschillen in de samenwerking optimaal te benutten. Elk lid kijkt vanuit een ander perspectief naar vraagstukken, wat ook een bepaalde rolverdeling teweeg kan brengen (Studiehandleiding Leergemeenschap ASH, 2017).
 

Meer informatie

Het onderzoek 'Leren van de leergemeenschap' is onderdeel van de Werkplaats Sociaal Domein Avans Noord-Brabant en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Academie voor Sociale Studies van Avans in Breda.

Voor wie is dit magazine?

Dit magazine is de tweede rapportage van het onderzoek ‘Leren naar de leergemeenschap’ van ASH en bedoeld voor alle betrokken actoren die op de hoogte willen blijven van de ontwikkeling van de leergemeenschappen en die geïnteresseerd zijn in welke lessen er worden geleerd en hoe die wordt vertaald en toegepast in de praktijk. Daarnaast is het magazine interessant voor onderzoekers die onderzoek doen naar Lerende praktijken.

Over deze publicatie

Auteur
Nathalie Grahame en Ina Tilma
Publicatiejaar
2020