Vraagverlegenheid aanpakken onder senioren in Oegstgeest
WSD Den Haag & Leiden onderzochten samen met Radius Oegstgeest vraagverlegenheid onder senioren: wat is nodig om senioren tijdig hulp in te laten schakelen? In het rapport Aanpak vraagverlegenheid worden de resultaten van het onderzoek en de vervolgstappen voor de praktijk beschreven.
Vraagverlegenheid betekent het niet durven of willen vragen om hulp, zelfs wanneer deze hulp beschikbaar is. Veel senioren in Oegstgeest zijn geneigd om hun hulpbehoeften zo lang mogelijk te onderdrukken, met name omdat zij een ander niet tot last willen zijn. Zij denken dat hun familie, buren en kennissen te druk zijn om te kunnen helpen, of willen de overbelaste zorgprofessional ontzien. Zij zijn geneigd te wachten met het uitspreken van hun hulpvraag tot de situatie is geëscaleerd of onhoudbaar is geworden.
Professionals in de gemeente Oegstgeest geven aan de senioren graag te willen ondersteunen in het tijdig uitspreken van hun hulpbehoeften en zijn op zoek naar handvatten om dit te doen, zoals een gesprekstool. Radius en de Werkplaats Sociaal Domein Den Haag en Leiden doen daarom momenteel vervolgonderzoek om een gesprekstool te ontwikkelen die professionals binnen zorg en welzijn kunnen gaan gebruiken. Het onderzoeksrapport vormt de basis voor deze gesprekstool.
Meer weten? Neem dan contact op met Mei jet Broers: broers.m@hsleiden.nl.