6 april 2020

Als je net begint met online hulpverlening kan het lijken alsof je je reguliere vorm van hulpverlening gewoon digitaal gaat doen. Dat is niet het geval. Online hulpverlening kent specifieke aandachtspunten. In een digitaal magazine ontwikkeld door de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Avans vind je aandachtspunten voor de start met online communicatie in zorg en welzijn.

Kies welke presentatie je wilt zien: veiligheid, E-consult, chathulp of beeldbellen.

Wat lees je nog meer in het magazine?

  • We bieden een overzicht van termen die in online hulp relevant zijn. We geven je tips om je hier verder in te verdiepen via literatuursuggesties en een overzicht van trainingen die je kunt volgen.
  • Competenties online hulpverlenen.
  • Hoe zet je online hulpverlening in?

 

Het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving richt zich specifiek op online alliantie. Dat wil zeggen: de persoonlijke klik en de overeenstemming over doelen en werkwijze van de hulpverlening, tussen de hulpverlener en de hulpvrager.

Lees dit bericht ook op de website van de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Avans.

 

Vorm, inhoud en relaties

De Werkplaatsen hebben drie kenmerkende krachtlijnen: vorm, inhoud, en relaties. Het samenspel tussen deze drie is cruciaal.

Dossier op Sociale Vraagstukken

Wat te doen tegen eenzaamheid? Hoe kan de zelfredzaamheid van jongeren met een beperking worden verbeterd? Wat spelen sociaal werkers nu eigenlijk klaar? De Werkplaatsen Sociaal Domein doen onderzoek naar zulke vragen, midden in de praktijk, met vaak onorthodoxe methoden, en waar beleidsmakers en uitvoerders wat aan hebben. In een dossier over de Werkplaatsen publiceert Sociale Vraagstukken met regelmaat artikelen over opvallende en kenmerkende voorbeelden uit recent onderzoek. 

Nieuwsbrief